13-10-2018 t/m 18-11-2018
Installatie “Vexillum patriae”
Installatie met aangepaste Sovjet Unie vlaggen in het Kunst-Torentje van René de Rooze.
De vlaggen zijn een verwijzing naar een redelijk recent verleden en een gedachte (zonder oordeel) van de kunstenaar over de toekomst.
Het werk is naar een reisverslag van René de Rooze.
“In 2017 heb ik een artist résidence in Sint-Petersburg gedaan. Het thema was toen de gesproken, private geschiedenis van Sint-Petersburg. Ik werkte in Pushkinskaya10, een centrum van kunst en cultuur stammend uit de dagen van de tegencultuur (Samizdat)tegen de officiële Sovjet doctrines, die bepaalde wat wel en wat niet geoorloofde kunst was.
De afgelopen zomer van 2018 had ik een artist résidence in Vitebsk, de stad waar Marc Chagall vandaan komt en hij samen met El Lissitzky en Malevich een tijd ooit één van de meest vooruitstrevende kunstacademies leidde. Hier heb ik mij laten inspireren door de overblijfselen van die tijd en me ondergedompeld in het huidige artistieke klimaat van Wit Rusland, welke nog trekken van het oude socialisme vertoont.
Vlaggen vormen éénvan de symbolen van de identiteit van een land. Zij staan voor trots en zelfbewustzijn van inwoners van hun land. Het is net een religieus symbool vaak bedoelt als teken van verbondenheid en identiteit vorming. Daarom is het tonen en meenemen van vlaggen op internationale gebeurtenissen zo belangrijk en wordt er serieus gereageerd indien deze tekens besmuikt worden. Ook in oorlogen worden vlaggen als symbool van zege en macht gebruikt. Een klassiek voorbeeld in dit licht is het plaatsen van de Sovjetvlag op de Reichstag in 1945 bij de val van Nazi Duitsland. Kunstenaars gebruiken vlaggen op een creatieve manier, zie menig Amerikaans popart kunstenaar die de Amerikaanse vlag in zijn kunst verwerkt of Jan Cremer als Nederlands voorbeeld.
Kortom nationale vlaggen tonen, gebruiken en verwerken is een beladen bezigheid. In de installatie in het Kunst-Torentje toon ik 15 vlaggen, die i.p.v. rood-geel, zwart-goud zijn gekleurd. Echter wel met de oude Sovjet hamer en sikkel. De vragen die ik wil oproepen zijn: is deze kleurverandering een grap? Is het een vergelijking met het zwart van het fascisme of anarchisme? Of is het gewoon een esthetisch statement? Vormt deze installatie een verwijzing naar de voormalige 15 Sovjet staten? Is zij wellicht een symbolische voorbode voor het uiteenvallen van de EU?!
Ik heb deze vlaggen in Sint-Petersburg, Rusland laten maken. Ze hebben allen een fluweelzijde textuur en zijn dubbel genaaide doeken”.
exposanten